Dokładnie dwadzieścia lat temu – 28 sierpnia 2005 roku – Tramwaje Warszawskie oddały do użytkowania pierwsze torowisko z roślinną zabudową, na styku dzielnic Bielan i Bemowa. Zostało ono zrealizowane w ramach budowy nowej trasy tramwajowej wzdłuż al. Reymonta i ul. Powstańców Śląskich. Teraz zielone torowiska są standardem, jeżeli chodzi o przebudowane i nowo budowane torowiska.
Choć roślinna zabudowa torowiska w al. Reymonta obchodzi swoje 20-lecie, nie jest to najstarsze torowisko z roślinną zabudową znane w Warszawie, bo przed 1939 rokiem tramwaj na ul. Obozowej poruszał się po… trawie. Jak pisał w swojej książce „Warszawa nieodbudowana. Lata trzydzieste” J. S. Majewski: „Między torami poprowadzonymi wzdłuż ulicy zasiano trawę. Starannie skoszona, ukwiecona, sprawiała wrażenie łąki, a nie torowiska.”.
Od 2023 roku torowisko w ul. Obozowej, na odcinku od PKP Koło do Pętli Koło jako jedno z pierwszych w mieście, zazielenione zostało mieszanką rozchodnika, ziół i bylin. Dzięki zastosowaniu mieszanki roślin, Tramwaje Warszawskie uzyskały efekt łąki sprzed prawie 100 lat. Rozchodnik jest łatwiejszy w utrzymaniu: roślina jest odporna na suszę i nie wymaga koszenia.
Zielone torowiska w liczbachNa podstawie danych aktualnych na sierpień 2025 r., Tramwaje Warszawskie dysponują ok. 22,6 km toru pojedynczego i 7,8 ha powierzchni torowisk z zabudową trawiastą (a obecnie mieszaną), ok. 24,2 km toru pojedynczego i 8,3 ha powierzchni torowisk z zabudową rozchodnikową i rozchodnikowo-ziołową. Rozpoczęto zakładanie roślinnej zabudowy w ul. Rakowieckiej w ramach Tramwaju do Wilanowa o planowanej powierzchni ok. 0,4 ha i 1,2 km toru pojedynczego.
Do końca 2025 r. w ramach innych działań, tramwajarze zazielenią dodatkowo 5,4 km toru pojedynczego i 1,8 ha powierzchni torowisk rozchodnikiem i ziołami – w ulicach Grójeckiej, Słomińskiego, Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, Marszałkowskiej oraz w al. Jana Pawła II. Oznacza to, że do końca roku długość zielonych torowisk wzrośnie do ponad 55 km.
Zielone torowiska to korzyści dla wszystkichTramwajarze przez dwadzieścia lat sprawdzają, co może rosnąć w zielonym torowisku – jak je zakładać i jak utrzymywać, jaki mają wpływ na stan infrastruktury torowej i jakie przynoszą korzyści dla środowiska miasta. Testują roślinną zabudowę na konstrukcji z płyt betonowych i od niedawna, na konstrukcji podsypkowej. Każdy nowo oddany odcinek zielonego torowiska to nowe doświadczenia i poszukiwanie rozwiązań jak najmniej angażujących, o większej trwałości, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa pasażerów.
Roślinność porastająca torowisko tramwajowe to większa powierzchnia biologicznie czynna, spowolnienie odpływu wód opadowych do kanalizacji, wpływ na zmniejszenie oddziaływania miejskiej wyspy ciepła, zwiększenie bioróżnorodności, redukcja hałasu i ograniczenie pylenia.
Torowiska tramwajowe z roślinną zabudową, razem z drzewami, krzewami i pozostałą zielenią towarzyszącą torowiskom, stają się zielonym kręgosłupem miasta – zielonym korytarzem tramwajowym. Kolejne lata to zwiększanie powierzchni biologicznej miasta, z myślą o bioróżnorodności i retencji, z korzyściami dla wszystkich użytkowników.
Zielone torowisko w al. Reymont bierze udział w konkursie „Warszawa w kwiatach – Nagroda Bioróżnorodności”, organizowanym przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy. Na projekty można głosować do końca sierpnia
TUTAJ.